מאמרים ומתכונים

התקררות - שפעת - GAN MAO

התקררות - שפעת - GAN MAO 感冒

מהי שפעת? מהי התקררות? ומה ההבדל?

שפעת היא מחלה ויראלית שמתאפיינת בעליית חום פתאומית לעומת ההתקררות שלא מאופיינת בעליית חום. בשפעת יש בתסמינים נוספים כמו כאבי שרירים, שיעול, כאב גרון, כאב ראש אך לרוב ללא נזלת. התקררות היא גם ויראלית אבל היא תאופיין בנזלת, כאבי גרון ועיטושים. השפעת נמשכת 5 ימים והגוף בד"כ עוד חלש אחריה. הצטננות היא מחלה קלה המצריכה מנוחה בבית, אך יש ירידת אנרגיה מורגשת לרוב.

ילדים/תינוקות

להתקררות תפקיד חשוב בבניית המערכת החיסונית משום שגורם המחלה מתרגל את המערכת לצאת לפעולה, ולכן הגוף יהיה מוכן לפגישה הבאה עם הוירוס בצורה טובה יותר לפעם הבאה (כמובן בהתחשב בהיסטוריה הרפואית של הילד ובמחלות רקע, והאם היתה התערבות רפואית לא מותאמת בזמן המחלה).

ילדים חולים בין 6 ל-12 פעמים בשנה (תלוי גם בגיל התינוק/ילד וגם בהיסטוריה הרפואית שלו) ודוקא בגלל זה כדאי שההורים ידעו איך לתמוך במערכת החיסון של הילד גם בזמן מחלה וגם בין המחלות. במאמר הבא אסביר איך כדאי לפעול בזמן התקררות.

יש חום? דרכים להתמודדות

חשוב לדעת שהחום הוא תוצאה של פעילות מערכת החיסון בגוף ולכן לפעמים הורדה שלו לא בזמן מתאים תאריך את המחלה.

למשל, חלבונים מסוימים של מערכת החיסון מתחילים לפעול בחום גבוה בלבד, מעל 39 מעלות. אם מחלת חום מוצתה כהלכה (ולא היתה התערבות רפואית להורדת החום) נראה שלרוב הילד קפץ מדרגה בהתפתחות. לעיתים אם המחלה לא מוצתה יש סיכוי שהיא תשוב לאחר זמן מה.

איך נדע מתי להוריד את החום?

בתינוקות מתחת לגיל 3 חודשים חובה להתיעץ עם רופא.

בילדים יותר גדולים, לפי התנהגות הילד. אם הוא חיוני בחום של 39.5 אין צורך להוריד את החום, אך אם הילד אפאטי בחום של 38.5 או שיש מחלה אחרת שחום גבוה מהווה סיכון בה, אז מומלץ להוריד את החום עם תרופות ולפנות למעקב רפואי. חשוב שהילד ינוח בכל מצב.

פרכוסי חום: קורים ב-2-5% מהאוכלוסיה, לרוב רקע משפחתי מעלה את הסיכוי, תרופות להורדת חום מתחילת המחלה אינו מפחית את הסיכוי לפרכוס.

מה לעשות בזמן פרכוס? להשכיב את הילד במקום מוגן כדי שלא יקבל מכה, מומלץ לא להכניס לאמבטיה או מקלחת. לפעול לפי הנחיות באתר של בתי החולים. אם נמשך יותר מ-5 דק' מומלץ להזמין אמבולנס.

כדאי לדעת:

חשוב להקפיד על שתיה מרובה של מים או תה כדי למנוע התיבשות. כל פעם קצת מים זה גם יעשה את העבודה. אם הילד מזיע מומלץ לא להוריד מיד שכבות אלא לתת לו להזיע מספר דקות.

לפעמים בזמן מחלה הילד יאכל מעט משום שרוב האנרגיה בגוף הולכת למערכת החיסון, ולכן כדאי בזמן מחלה לשים לב מה נותנים לילד לאכול (אוכל מזין יתמוך בגוף). דבר חשוב נוסף הוא להיות רגועים ולא להלחץ מהמחלה או מהחום של הילד, הן משום שהילד מרגיש את ההורה ובזמן הזה הוא צריך את הסבלנות והבטחון מההורה והן משום שכשההורה לחוץ לא תמיד הוא יוכל לפעול בצורה מיטבית בתמיכה במחלה.

[if !supportLists]